chipsy

Chipsy – pokusa tak wielu

Osobiście nie znam takiej osoby, która nie dojadłaby już rozpoczętej paczki chipsów (i to bez względu na ich rozmiar). Powiedzmy sobie szczerze – jedna paczka nikogo jeszcze nie zabiła, ale co będzie, jeżeli chipsy będziemy spożywać regularnie?

Chipsy – skład

Głównym składnikiem chipsów jest ziemniak i w sumie na tym produkcie kończy się zdrowotny aspekt tej przekąski. Ziemniaki cieszą się ogólnie złą sławą, mimo, iż nie wykazano bezpośredniego związku pomiędzy spożyciem ziemniaków a tyciem. Dodatkowo, 150 g ziemniaków gotowanych w mundurkach (w Wielkopolsce zwane pyrami – pozdrawiamy wielkopolanów :P), dostarcza ok. 130 kcal oraz około 600 mg potasu, czyli więcej niż banan. Zaspokajają także połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę C.

Podczas długotrwałego smażenia produktów spożywczych zawierających skrobię (m.in. ziemniaków) wydziela się akrylamid – substancja, która jest największym zagrożeniem ze strony niewinnie wyglądających chipsów. Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem zalicza akrylamid do grupy substancji, które prawdopodobnie mogą wywoływać raka u ludzi. Z kolei Komitet Ekspertów ds. Dodatków do Żywności przy WHO wyliczył, że jednym z największych żywieniowych dostawców akrylamidu do organizmu człowieka są właśnie chipsy ziemniaczane i frytki.

Chipsy to także około 35% tłuszczu (średnia zawartość tłuszczu w paczce chipsów). Większość chipsów powstaje przez smażenie w oleju. Olej używany przez większość producentów to przeważnie najtańszy olej smażalniczy, który często bywa utwardzony. Proces utwardzenia powoduje, że zmieniają się właściwości tłuszczu (na negatywne). Tłuszcze trans (powstałe w procesie utwardzania) są przyczyną chorób nowotworowych wsród ludzi.

Chipsy to także sól, której nadmiar skutkuje podniesieniem ciśnienia krwi. Osoby z nadciśnieniem powinny zdecydowanie unikać chipsów.

Patrząc na tabelę składników na paczce chipsów, nie zabraknie tam żelaza. Niestety, żelazo w nich zawarte jest bardzo słabo wchłaniane przez nasz organizm – więcej żelaza dostarczymy do organizmu, jeśli kilka razy poliżemy gwoździa„.

Producenci starają się poprawić smak wszystkiego. Nie inaczej jest z chipsami. Doprawia się je glutaminianem (oznaczony numerem E621). Wpływ glutaminianu sodu na organizm ludzki nie został jeszcze do końca zbadany. Przeprowadzano badania mające na celu potwierdzenie chociażby istnienia związku ze spożyciem glutaminianu sodu a otyłością czy astmą. Jak do tej pory nie udało się potwierdzić tych hipotez.

Jeżeli już musicie mieć pod ręką przekąskę, to pomyślmy o czymś innym, niż chipsy. Istnieje co najmniej 100 innych pomysłów na ciekawsze (zdrowsze) przekąski 🙂


2 komentarze
Aga

16 marca 2016 @ 14:30

Odpowiedz

Bardzo fajny artykuł w pigułce. Moze pomyslicie o przepisach na zdrowe przekąski?

Kuba

16 marca 2016 @ 14:43

Odpowiedz

Witamy! 🙂 Cieszymy się, że artykuł się spodobał. Przepisy na zdrowe przekąski to ciekawy pomysł. Postaramy się coś niebawem wrzucić 🙂

Zostaw swój komentarz

Wszelkie prawa zastrzeżone © Ciasna Kuchnia 2011 - 2015

Durszlak.pl Katalog Smaków - Przepisy kulinarne na każdą okazję i wyszukiwarka przepisów Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów zBLOGowani.pl