bataty

Bataty – słodkie ziemniaki

Bataty – odmiana słodkich ziemniaków, ze względu na wysokie wartości odżywcze i niepowtarzalne walory kulinarne, coraz częściej królują na naszych stołach. Obecność beta-karotenu, witamin z grupy B oraz średni indeks glikemiczny sprawiają, że są one świetną alternatywą dla tradycyjnych ziemniaków.
Słodkie ziemniaki pochodzą z Ameryku Środkowej. Istnieje około 400 odmian batatów. Różnią się one zarówno kolorem skórki, jak i kolorem miąższu. Może on przybierać barwę białą, różówą lub czerwoną, natomiast skórka posiada kolor od białego poprzez różowy, czerwony aż po fioletowy. Czerwona odmiana batatów to doskonałe źródło likopenu, który może zmniejszać ryzyko rozwoju chorób serca i niektórych nowotworów. Z kolei fioletowe zawierają antocyjany – silne przeciwutleniacze.

Bataty stanowią bardzo dobre źródło energii. W głównej mierze wynika to ze zgromadzonych węglowodanów. Słodkie ziemniaki zawierają również polifenole, które mają działanie antyoksydacyjne, co wpływa na walkę z czasem, oraz na szkodliwe działanie wolnych rodników na organizm. Dodatkowo bataty zawierają ok. 50% więcej składników odżywczych niż tradycyjne ziemniaki. Dostarczają energię niezbędną do prawidłowego funkcjonowania, oraz uzupełniają niedobory witamin. Obok wielu cennych witamin i minerałów, które regulują pracę całego organizmu, bataty zawierają spore ilości błonnika pokarmowego, co przyczynia się do usprawnienia pracy jelit i pozbycia się problemów z zaparciami. Słodkie ziemniaki regulują poziom glukozy we krwi przez co są polecane w szczególności osobą z chorobami serca, układu krążenia czy też osób z cukrzycą.

Bataty – właściwości odżywcze

Istotnym składnikiem batatów jest białko, które jest istotnym składnikiem odżywczym, , zważywszy na fakt, iż posiada wszystkie niezbędne aminokwasy egzogenne. Dodatkowo bataty są bardzo dobrym źródłem NNKT, w tym kwasów linolowego i linolowego. Zwierają sporą dawkę witaminy C, A, witamin z grupy B (B1, B2, B6), kwasu foliowego, witaminy E oraz K, a także β-karotenu i polifenoli. Warto także zauważyć, że w odmianach o żółtym miąższu znajduje się największa ilość karotenoidów w porównaniu z innymi warzywami. Ponadto zawartość pektyn, celulozy czy ligniny, które stanowią włókno pokarmowe, przyczynia się do poprawy pracy jelit, a także zmniejszenia wchłanianie cukrów i tłuszczów, co ma bardzo duże znaczenie dla diabetyków. W dodatku bataty to warzywa bogate w składniki mineralne: potas, fosfor, chlor, wapń, magnez, siarka, sód, jod i żelazo oraz niewielkie ilości manganu, selenu i miedzi.

Bataty – zastosowanie

Bataty mają bardzo szerokie zastosowanie. Produkuje się z nich mąkę, skrobię, alkohol, chrupki. Słodkie ziemniaki można gotować, smażyć, opiekać, dodawać do zup, sałatek i wielu innych potraw. Można robić z nich frytki oraz placki, podobne do ziemniaczanych lub podawać jako substytut ziemniaka. Można je również piec, grillować i gotować ze skórą. Wykorzystuje się je również do pieczenia ciast, przyrządzania puddingów.

Jadalne są nie tylko bulwy, lecz także liście batata. Są one powszechnie znane w restauracjach chińskich, japońskich i filipińskich.

Jakie bulwy wybierać w sklepach?

Kupując bataty wybieraj te twarde, pozbawione miękkich plam, uszkodzeń i obtłuczeń. Po obraniu należy je szybko obgotować lub do czasu gotowania umieścić je w lodówce – nie zmienią one koloru na ciemny. Przed pieczeniem w całości należy je kilkukrotnie nakłuć. Bataty przechowuj w chłodnym, ciemnym i dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Zachowują wówczas świeżość około 10 dni.

Jeżeli nie miałeś okazji spróbować tego warzywa, to nie zwlekaj. Na pewno Ci zasmakują 🙂


Zostaw swój komentarz

Wszelkie prawa zastrzeżone © Ciasna Kuchnia 2011 - 2015

Durszlak.pl Katalog Smaków - Przepisy kulinarne na każdą okazję i wyszukiwarka przepisów Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów zBLOGowani.pl